Projektet

Projektet

Om Bloggen

Har tänkt att göra en liten blogg om mitt bil projekt. En Opel Calibra Turbo som jag bygger om från fyrhjulsdrift till bakhjulsdrift. Detta görs dels för att fyrhjulsdrivningen inte klarar av effekten från motorn men även för att bakhjulsdrift är så mycket roligare.

Bilder på calibran från 2014

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, April 02, 2015 08:47:11
Här kommer lite bilder från 2014.



  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post38

Filmer från 2014

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, April 02, 2015 08:42:32
Här kommer lite filmer från 2014.

Först en film från bromsningen av bilen, jag hade problem med wastegaten som värmenöp vilket bara gav 1,7bar och 450hk på hjulen.

En testrunda med 1,7bars laddtryck.


  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post37

Version 3.0, Innan vintern 2012...

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, March 14, 2013 22:22:24
Så här långt kom jag med bilen förra året!

Bilen har jag mappat färdigt på lågregistret (utan laddtryck)

Startar hur fint som helst ner till -10

Det som skall göras 2013 är:

Fixa en ordentlig kardan, förlängd och balanserad av firma.

Linda grenrör och downpipe med avgasbandage.

Flytta elservot till motorrummet och flytta luftfiltret.

Göra någon typ av instrumentbräda.

Kapa ur dörrarna och montera plastrutor.

Bygga om bakre delen av avgassystemet.

Plastidipa hela svart eller vit på sidorna och svart huv, tak o bagagelucka.



  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post30

Version 3.0, provtur 2...

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, March 14, 2013 21:52:27
En liten natt runda, fungerande koppling och belysning.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post27

Version 3.0, rättat till lite småfel...

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, March 14, 2013 21:50:52
Har bytt koppling till en 618 tryckplatta och en 6-puckad zinter.

Monterade tillbaka mina plåt framskärmar tills det blir dags att plastidipa bilen.

All el till belysningen är klar och gjort uttaget för avgassystemet.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post26

Version 3.0, provtur...

Bygget börjarPosted by CONMAN Thu, March 14, 2013 21:47:27
Första provturen, detta är med den treskiviga tilton kopplingen.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post25

Version 3.0, digi dash...

Bygget börjarPosted by CONMAN Tue, March 12, 2013 22:33:04
Det vart en Digi Dash, alla tänkbara värden plus hastighet!

Lite värden efter moton fått gå en stund.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post22

Version 3.0, motorn och drivlina igång...

Bygget börjarPosted by CONMAN Tue, March 12, 2013 22:24:50


  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post21

Version 3.0, bilen nere på marken igen...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sun, March 03, 2013 18:46:19
Bilen nere på hjul igen. Fått till det mesta kvar att göra är: avgassystemet, inredning, fästa fronten med snabbfästen, byta fram ruta, dra el m.m...

  • Comments(2)//projektet.conman.se/#post19

Version 3.0, montering av coilovers...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sun, March 03, 2013 09:38:19
Efter jobbet med medbringarna var det dags att montera drivaxlarna och coilovers.

Man ser även på bilderna mina glasfiber framskärmar och SAAB 9-5 AERO bromsar.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post18

Version 3.0, special delar...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sun, March 03, 2013 09:31:43
Det går åt att tillverka en del speciella delar för ett sådant här projekt.

Först ut är en adapter för kardan. Jag använder mig av en VOLVO 740 kardan som jag förlängt 8cm. Sedan vänder jag kardanen bak och fram, då passar den direkt på min Opel Omega 3000 diff, men för att få den att passa på BMW växellådan så behövs det en adapter.

Nästa del i bygget är att få till drivaxlarna bak, de som är till Omega 3000 diffen är de kraftigaste som finns till Opel men de passar inte rakt av. De drivaxlarna är för stora innre och yttre medbringare och orginal på Clibran så är det små yttre medbringare.

För att lösa detta så köptes två yttre medbringare från Opel Omega 2.4, de passar mot drivaxlarna och de passar i Calibra naven. Men 3000 diffen är lite bredare än orginal diffen så jag kortade in 2,4 medbringarna 5mm.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post17

Version 3.0, lite fler nya delar...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 19:28:17
Insuget är klart, med 1200cc spridare.

H&R coilovers.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post16

Version 3.0, nya motorn i karossen...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 19:25:33
Nu har jag kommit så långt, att det var dags att montera den nya motorn i bilen.

Detta gick smidigt då jag använt mig av ett tomt block under uppbyggnaden.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post15

Version 3.0, ny motor byggs del2...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 19:17:52
Så här vart motorn! (saknas insug, kamrem och annan fläns på grenröret)

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post14

Version 3.0, ny motor byggs...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 17:58:52
Då när alla delar kommit till motorn så var det dags att bygga ihop den.

Först så har vi ett tvättat, inspekterat, målat och honat motorblock. Monterade i den polerade veven, med glyko lagren. Sedan vart det oljepumpen, stakar o kolvar och nya packningar över allt.

Här ser man de extra hålen för kylvattnet.

Borrade även nya kylhål i toppen. Toppen rengjordes mycket noggrant innan den monterades på blocket.

Här kan man skymta bakelitplattan jag har mellan toppen och insuget.

(bakom den gröna insugspackningen)

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post13

Version 3.0, delar till nya motorn...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 13:14:46
Det är inte bara karossen och drivlinan som skall byggas, en helt ny motor står också på schemat. Vi börjar med lite delar.

Balanserad och polerad c20xe vev, balanserat c20xe svänghjul med Tilton 3-skivig koppling. Cometic toppackning, ARP bultar till vev, topp och svänghjul, Glyko ram och vev lager, z20let oljepump med modifierad oljepickup. H-profil vevstakar med ARP bultar, kammar från fördelarlös c20xe och Wössner 86mm kolvar

  • Comments(1)//projektet.conman.se/#post12

Version 3.0, motor och växellåds fästen...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 11:49:53
Dags för motorfästena och fästena till växellådan.

Växellådan är en ZF låda från BMW, svepet är omsvetsat för att passa ihop med motorn. Jag använder ett tomt gammalt motorblock vid tillverkningen av fästena.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post11

Version 3.0, inköp av delar...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 11:41:50
Vid ett sådant här projekt så väntar man alltid på delar, här kommer lite bilder på delar som kommit hem.

Intercooler och två dumpventiler, Vattenkylare och två kylfläktar, VEMS instrument för avgastemp och bredbandslambda, Polyurethane bussningar till bakvagnsbryggan, stående pedalställ med tre cylindrar (koppling och separat bak o fram broms) och till sist ett Nira i3+ styrsystem.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post10

Version 3.0, dags för drivaxlar fram och diff bak...

Bygget börjarPosted by CONMAN Sat, March 02, 2013 11:30:42
Efter burbygget var det dags att montera en annan diff bak, original är lite väl klen så valet föll på en diff från en Opel Omega 3000. Den passar i original bakvagnsbrygga, så jag slipade och lackade bryggan. Monterade diffen i bryggan och sedan upp med hela bryggan i karossen.

Fram gjorde jag så att jag delade knutarna och lät den yttre delen vara kvar, detta för att man måste ju ha kvar axeln. Den håller hjullagret på plats. Här ser man mina SAAB 9-5 AERO frambromsar, kommer bytas mot D2 330mm skivor och ok.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post9

Version 3.0, buren färdig...

Bygget börjarPosted by CONMAN Fri, March 01, 2013 21:20:24
Vips så satt det en ordentlig bur i bilen smiley

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post8

Version 3.0, redo för burbygge...

Bygget börjarPosted by CONMAN Fri, March 01, 2013 21:17:00
Karossen rensad, näste steg är att svetsa bur...

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post7

Version 3.0, ur med all el...

Bygget börjarPosted by CONMAN Fri, March 01, 2013 21:13:43
Nästa steg efter jag monterat ur motor, låda m.m var att riva ur varenda kabel i hela bilen. Dessa 90-tals bilar är proppade med eldrivna finesser, larm, elrutor, centrallås m.m Det vart rätt mycket kablar man fick ur karossen.

Baldo 8 månader gammal hjälper mig med isoleringen smiley

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post5

Version 3.0, Nu börjar det...

Bygget börjarPosted by CONMAN Fri, March 01, 2013 17:05:31
Nu äntligen är det dags att börja med projektet, bygga om min fyrhjulsdrivna Opel Calibra Turbo till bara bakhjuls drift. Det kanske låter smidigt, bara "rycka" drivaxlarna fram, men riktigt så smidigt är det inte.

Calibran är uppbyggd med en tvärställd motor som skickar kraften till en 6-växlad växellåda som sitter på sidan av motorn, därifrån går kraften direkt ut till framhjulet på förarsidan (vänstersida).

Den andra utgående axeln går in i en fördelningslåda som skickar vidare kraften till höger framhjul, men fördelningslådan kan även skicka kraft bakåt till bakhjulen. Detta sker vid behov, till exempel om framhjulen slirar.

Denna konstruktionen är inte speciellt stark, finns de som kört sönder fördelningslådan med original effekt. smiley

Min plan är alltså att vrida motorn 90 grader, så den blir längsmonterad plus montera en annan växellåda. Sagt och gjort ur med motor, växellåda, fördelningslåda, drivaxlar och kardan.

  • Comments(0)//projektet.conman.se/#post4